Dag 17 (Abel Tasman, richting Punakaiki)

Lokatie

Abel Tasman, Nieuw Zeeland

Inhoud van Google Maps wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op Cookie-instellingen (Functioneel) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Google Maps en de inhoud te bekijken. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring van Google Maps.

Kia ora!

Ik ben er uit! Telkens als ik rij hebben we slecht weer! Gister heb ik 355km weggestuurd in regen,mist,laag hangende wolken. Jakkie bah! Dus vanmorgen schoof ik stiekem ons gordijntje een stukje open en... Tadaa!!! Zon :).

Vandaag zijn we weer iets eerder opgestaan. We hebben Abel Tasman op het menu staan. We spreken nog een man uit Leiden die hier 8 jaar eerder ook al is geweest en waar we gister al even mee hebben staan praten (stiekem op de vlucht van zijn vrouw en kleine kindje, want hij bleef gister en vandaag wel verdacht lang bij ons staan praten haha). Van hem krijgen we toch de tip om terug naar de kustlijn van Abel Tasman omdat dit gewoonweg echt mooier is.

De hippie camping komt ook tot leven, maar ik krijg bij een aantal het idee dat zij niet van plan zijn vandaag te vertrekken.

Naast ons staan twee duitse meiden die al vanaf oktober aan het rondtrekken zijn in een stationwagon, vol met klerezooi en een matras. Zij gaan pas, na een trip door Azië, rond juli terug naar Duitsland. Er kommen vele jaloerse blikken vanuit ons als we erover nadenken ;).

We starten op en maken ons klaar voor de trip terug naar beneden. We rijden terug richting Mouraki waar we vlak voor afbuigen naar Kaiteriteri. Daar aangekomen zien we een oase!! Een schitterend strand, en dat met de zon volop op onze kop, mooi helder water, bergen om ons heen, werkelijk schitterend! We stappen even lekker in het zand en schieten wat foto's. Laat dat kleurtje maar komen.

We drinken nog even een heerlijke bak koffie in een cafe langs het strand, tanken de camper vol en rijden door richting de Split Apple Rock. Dit is een rotsformatie die lijkt op een enorme appel die precies doormidden is gespleten. Bij laag water kan je erg ver doorlopen, bijna tot aan de rots. Verder is hij alleen te bereiken via boot of zwemmend. We hebben iets wat pech, het water staat net hoog. Maar toch kunnen we hem wel zien. We zijn er al wel snel uit dat die fijne kiezel zich wel even in de richting naar het strand had mogen splitsen. Vanaf het strand zie je de breuk net niet.

Via een leuk wandelpad lopen we nog iets hoger. Dit eindigd weer in een priveterrein dus we wandelen weer terug naar de camper. We gaan over de Abel tasman weer terug en beginnen onze reis richting Punakaiki. We zullen hier nog niet aankomen, dat is net te ver weg.

We rijden wederom door schitterend gebied. We volgen al snel de Buller River, welke zich echt schitterend door de bergen laat kronkelen en steeds afwisseld van breed naar smal. Elke brug kijken we vol spanning links en rechts de rivier over. Het is ook vandaag weer een aardige rit, vooral aan tijd door de kleine stops en kronkelwegen.

Tegen 19:00 uur zoeken we een campingplaats op en stoppen bij campground 'Old Gohst Road', vlak voor het plaatsje Inangahua. De plek ziet er heel leuk uit, netjes onderhouden. Er loopt een mountainbike pad van de campsite af de berg op. We nemen een kijkje en ontdekken daar een kabelbrug :) Uiteraard even overheen 'swayen'!

We staan hier prima en genieten van een heerlijke groentesoep en 's avonds van een biertje. De zandvlooien worden wel steeds erger maar we hebben spray!! Een man weet ons nog te vertellen dat morgenochten rond 9 uur een hele rits mountainbikers opgepikt gaan worden vanaf deze plaats met een helicopter, om vervolgens voor een downhill race gedropt te worden op een berg. We hoeven dus geen wekker te zetten haha.

De luikjes gaan dicht. We gaan ons opmaken voor een mooie dag morgen.