Dag 23 (Milford Sound)

Lokatie

Milford Sound, Nieuw Zeeland

Inhoud van Google Maps wordt niet weergegeven als gevolg van je huidige cookie-instellingen. Klik op Cookie-instellingen (Functioneel) om akkoord te gaan met het cookiebeleid van Google Maps en de inhoud te bekijken. Meer hierover lees je in de Privacyverklaring van Google Maps.

De Fjordlanden.

In onze voorbereidingen uitgegroeid tot een Must see en dat gaat deze dagen gebeuren.

Vandaag staat Milford Sound op het programma. Een kleine plaats gelegen aan het fjord die dezelfde naam draagt.

Gisteren hebben we bepaald dat we vooral willen genieten van de omgeving en het weer. De een wil graag wat doen in de vorm van wandelen oid en de ander wil toch vooral de iets van het schaarse zonnetje meepakken. We besluiten vroeg op pad te gaan. Om iets na 09.30u rijden we van de camping en verlaten we Te Anau over de SH 94 richting Milford Sound zo'n kleine 120km verderop. Ons werd gezegd om 2,5u voor de rit uit te trekken. We hadden ons op voorhand er heel wat van voorgesteld dus de verwachtingen waren hoog gespannen.

De eerste kilometers waren nog wat heuvelachtig maar de bergen kwamen al snel in zicht en daar begon het echte werk. Hier leer je met een camper rijden !!

Wat een schitterend gebied. Hoge bergen, begroeid met regenwouden, besneeuwde bergtoppen waaruit dunne stroompjes smeltwater aan de voet een kolkende rivier vormen. Enorme dalen met gras en struikgewas of gevuld met niets dan kiezels. Een grote variatie wat het zicht boeiend maakt en voorbij elke bocht weer voor een verassing zorgt.

Diverse keren zijn we gestopt om foto's te schieten en we zijn niet de enigen. Busladingen vol toeristen, met name aziaten, vergaapten zich net als wij aan het natuurschoon en op een volgende plek herhaalde dit zich wederom. Eerlijk gezegd kunnen we blijven fotograferen. We rijden van de ene verbazing in de andere.

Onderweg zijn er diverse mogelijkheden waar gestopt kan worden bij rivieren, watervallen of vergezichten. We draaien na 53km een camperplaats op voor een eerste stop, de Totara campsite, gelegen aan de Eglington river ten zuiden van the Mirror lakes. Een DOC campsite waar je voor maar NZ $6 een nacht kunt staan. Voor mij een plek om te onthouden.

Om Milford te bereiken moeten we de oude 1250 meter lange Homer tunnel door, wat een attractie op zich is. Een 3,8 meter hoge tunnel, weinig verlicht, één richting per keer en met 30km/hr als maximum snelheid en grof uitgeboord.

Na de tunnel zigzaggen we via de pas naar beneden remmend op de moter. Lang leve de semi automaat!

We hebben ons wel wat vergist in het plaatsje Milford Sound. Het blijkt alleen te bestaan uit een vliegveld, vanwaaruit de helikopter vluchten vertrekken richting de Sound, een info centrum en een haven waar de cruise schepen uitvaren die de Sound over het water laten zien. Een beetje een tegenvaller. In de omgeving blijken niet al teveel wandelroutes te zijn dus we nemen een 20 minuten loop. Het water nivo is erg laag waardoor er veel droog ligt. De aanblik is dan ook niet zo fraai. Wel hebben we fraaie foto's genomen van de karakteristieke bergen die vanuit Milford te zien zijn en van de waterval die vanaf een berg het meer in klettert.

We merken op dat er veel schelpen te zien zijn door de open verbinding van de fjord met de zee, zien een enorm cruiseschip binnenvaren en besluiten om na een kop koffie weer in de camper te stappen om terug te rijden naar Te Anau.

Onderweg stappen we nog even uit om the Chasm Falls te bekijken.

Een Must see en dus absoluut de moeite waard. Vanaf de parkeerplaats langs de SH94 is het 15 minuten lopen voor je er bent en door een tip vanaf de CamperMate App hebben we via een klein bospaadje een azuurblauw meertje gevonden met kraakhelder water. De grote waterval ligt iets stroomopwaarts en is makkelijk te bereiken via aangelegde paden.

Eenmaal terug op de parkeerplaats hebben we nog een Kea gezien en gefilmd, een papagaai soort die hier regelmatig te zien is. Campermate blijkt wederom een waardevolle App om bij de hand te hebben.

Een eerste kennismaking met de Fjordlanden, een geslaagde dag die we hebben afgesloten met een uur in een hottub met uitzicht op het meer.

Morgen de cruise in de Doubtfull Sound... kom maar op!